Här berättar vi om alla biltillverkare som tillverkar elbilar som du kan köpa i Sverige idag eller inom en snar framtid.
De bilmodeller vi tar upp i artikeln är så kallade nollutsläppsbilar, alltså rena elbilar och inte laddhybrider. Bilmärkena presenteras i bokstavsordning.
Nedan berättar vi om varje bilmärke mer detaljerat.
Aiways är en kinesisk biltillverkare vars första bil på den svenska marknaden var Aiways U5 som släpptes 2022. Bilmärket satsar idag mest på hemmamarknaden i Kina där de är stora inom både elbilstillverkning och tillverkning av elbilsbatterier.
Audi är ett tyskt bilmärke som säljer många elbilsmodeller på den svenska marknaden. Två av de första elbilsmodellerna som släpptes i Sverige var Audi E-Tron Sportback och Audi E-Tron 55. De bilarna lanserades 2020, och följdes av bland annat Audi Q4 Sportback E-Tron som släpptes i Sverige 2022.
BMW är en stor tysk biltillverkare som äger bilmärkena Mini och Rolls-Royce. Deras första elbilar på den svenska marknaden släpptes 2021 i form av bland annat BMW IX3 och BMW IX XDrive.
Byton grundades av erfarna personer inom Nissan och BMW, däribland tysken Daniel Kichert som är chef för verksamheten. Det är oklart när Bytons elbilar kommer till Sverige, men de ska komma hit så därför får de vara med på denna lista.
Citroen är ett franskt bilföretag som generellt har en vågad design på sina bilar. Bilmärket är främst känt för sin gashydrauliska fjädring som bara bilar från Citroen har. Den första elbilen från Citroen kom till Sverige 2020 i form av skåpbilen Citroen E-Jumpy.
Cupra är ett spanskt bilmärke som tillverkar sportbilar med 100 % eldrift. Företaget är ett dotterbolag till Seat, och den första elbilen från Cupra som gick att köpa i Sverige var Cupra Born som släpptes 2021.
Dacia är ett rumänskt bilmärke som ägs av franska Renault. De fokuserar helt på att tillverka billiga bilar, och det märks inte minst på deras elbilssortiment. Dacias första elbil du kunde köpa i Sverige var Dacia Spring som släpptes 2021.
DS (eller DS Automobiles) är ett franskt bilmärke som tillverkar lyxbilar. Den första elbilen från DS på den svenska marknaden var DS 3 E-Tense Crossback som släpptes 2021.
Fiat är ett italienskt bilmärke som släppte sin första elbil i Sverige 2020 i form av småbilen Fiat 500. Fiat släpper i regel flera antingen nya eller uppdaterade elbilsmodeller varje år.
Ford är en av världens största biltillverkare. Deras första elbil på den svenska marknaden var Ford Mustang Mach-E som släpptes 2022 och följdes av transportbilen Ford Transit 350 som lanserades året efter.
Genesis är ett sydkoreanskt bilmärke som tillverkar lyxbilar och ägs av Hyundai. De släppta sina första elbilar i Sverige år 2022, och det i form av Genesis GV60, GV70 och G80.
Honda är en japansk biltillverkare som förutom bilar även tillverkar motorcyklar, mopeder och motorer. Hondas första elbil kom till Sverige 2020 i form av småbilen Honda E Advance.
Som personerna bakom Laddningsbox.se förtydligar på sin sida är Honda är ett av ganska få bilmärken som tillverkar egna laddningsboxar till sina elbilar. De laddboxarna är bland annat Honda Power Charger och Honda Power Charger S och Honda Power Charger S+.
Det kinesiska teknikföretaget Huawei tillverkar allt ifrån elscootrar till mobiltelefoner. Men de tillverkar också bilar tillsammans med den kinesiska elbilstillverkaren Seres. Tillsammans säljer de två elbilar: SUV-modellerna Aito M5 och Aito M7.
Då Huawei säljer i princip alla sina produkter internationellt är det fullt möjligt att de släpper sina elbilsmodeller i Sverige inom en snar framtid. Men idag finns inga elbilar från Huawei i Sverige.
Hyundai är en sydkoreansk biltillverkare som släppte sin första elbil i Sverige 2021 i form av Hyundai IONIQ 5. Året efter släpptes en long range-modell av IONIQ 5, och även en modell med både long range och fyrhjulsdrift.
JAC är en kinesisk biltillverkare vars första elbil kom till Sverige 2023 i form av stadsjeepen JAC e-JS4.
Jaguar är en lyxbilstillverkare som ägs av indiska Tata Motors. Deras första elbil släpptes i Sverige 2020 i form av Jaguar I-Pace.
Kia är en sydkoreansk biltillverkare som släppte sin första elbil i Sverige 2020 i form av Kia E-Soul. 2022 lanserade de Kia E-Niro som snabbt blev en försäljningssuccé i såväl Sverige som internationellt.
Lexus är ett japanskt bilmärke som tillverkar lyxbilar och ägs av moderbolaget Toyota. Deras första elbil på den svenska marknaden släppte de 2023 i form av Lexus RZ 450E.
Lightyear är ett bilmärke som skulle ta deras modell Lightyear 0 till den svenska marknaden under tidiga 2020-talet. Bilmodellen skulle ha en kaross i solceller och en räckvidd på minst 60 mil. Tidigt 2023 lade Lightyear ner sina planer på att massproducera Lightyear 0.
Lightyear ska från och med mitten av 2023 satsa på att lansera uppföljaren Lightyear 2 någon gång i framtiden. Lightyear 2 ska bli tillgänglig globalt så en sverigelansering är fullt tänkbar.
Lucid är en amerikansk lyxbilstillverkare som enbart säljer elbilar. Deras första elbilsmodell på den svenska marknaden var Lucid Air som släpptes 2022.
Året efter, alltså 2023, släppte Lucid flera uppdaterade modeller av Lucid Air. En av dessa var Lucid Air Grand Touring som hade en räckvidd på (för tiden) otroliga 84 mil.
Mazda är en japansk biltillverkare som tillverkar allt ifrån bruksbilar till lyxbilar. Deras första elbil på den svenska marknaden var Mazda MX-30 som släpptes 2022. En tråkig detalj med den elbilen var att räckvidden på 20 mil var lite väl kort för många svenska elbilsspekulanter.
Mercedes (eller Mercedes-Benz) är ett tyskt bilmärke som tillverkar allt ifrån lastbilar och bussar till sportbilar och lyxbilar. Sina första elbilar på den svenska marknaden lanserade företaget 2022. Detta var i form av modellerna Mercedes EQS, EQE och EQB.
MG (Morris Garages) var länge brittiskt, men är numera ett kinesiskt bilmärke. De tillverkar allt ifrån småbilar till stadsjeepar. MG:s första elbil i Sverige var MG MG5 EV som släpptes 2020. Den bilmodellen hade en för tiden lång räckvidd på drygt 40 mil.
Bilmärket Mini tillverkar enbart småbilar. De var länge ett brittiskt bilmärke men ägs sedan 2000 av tyska BMW. Deras första elbil på den svenska marknaden var Mini Cooper SE som 2023 kompletterades med Mini Cooper SE Convertible.
Nissan är ett japanskt bilmärke som släppte sin första elbil i Sverige redan 2011, och det i form av Nissan Leaf. Den bilen hade en för tiden otroligt bra räckvidd på 16 mil. Nissan Leaf visade sig bli en stor försäljningssuccé för Nissan i över 10 år, mycket tack vare modellens förhållandevis låga pris.
Opel är en typisk volymbilstillverkare som från början var ett tyskt bilmärke. Idag ägs Opel av den multinationella bilkoncernen Stellantis. Opels första elbil på den svenska marknaden var transportbilen Opel Zafira-E Life som släpptes 2020. Året efter lanserade de bland annat Opel Corsa-E och Opel Mokka-E.
Peugeot var under en tid ett franskt bilmärke men de ägs numera av den multinationella koncernen Stellantis. Peugeots första elbil på den svenska marknaden var transportbilen Peugeot E-Traveller som släpptes 2020.
Polestar är ett svenskt bilmärke som härstammar från Volvo Personvagnars varumärke och prestandabolag. De har sitt huvudkontor i Göteborg och tillverkar sina bilar i Kina. Den första elbilen från Polestar på den svenska marknaden var Polestar 2 (Polestar 1 var en laddhybrid) som släpptes 2021.
Porsche är en tysk biltillverkare som främst är känd för sina sportbilar, men de tillverkar även stadsjeepar och mer traditionella sedanmodeller. Porsches första elbil på den svenska marknaden var sportbilen Porsche Taycan.
Renault är ett franskt bilmärke som bland annat äger bilmärket Dacia. Generellt tillverkar Renault volymbilar. Deras första elbil på den svenska marknaden var småbilen Renault Zoe som släpptes 2019. Året efter släppte Renault en ännu mindre elbil i form av Renault Twingo Electric.
Seat har sitt huvudkontor i Spanien men ägs av tyska Volkswagen Group. Traditionellt sett har Seat gjort sig känt för att tillverka småbilar, men de säljer också större bilar såsom kombi- och SUV-modeller.
Seat har idag inte släppt någon renodlad elbil, alltså någon nollutsläppsbil på den svenska marknaden. Just nu säljer bilmärket bara laddhybrider såväl i Sverige som internationellt. Värt att tänka på är att SEAT:s dotterbolag Cupra säljer elbilar i Sverige.
Seres är ett kinesiskt bilmärke som enbart tillverkar elbilar. Seres första elbil på den svenska marknaden var SUV-modellen Seres 3 som släpptes 2020 och hade en räckvidd på dryga 30 mil.
Skoda är en före detta tjeckisk biltillverkare som numera ägs av Volkswagen Group. Traditionellt sett har Skoda satsat på att tillverka billiga volymbilar, fast idag säljer de också bilar inom premiumsegmentet.
Skodas första elbil på den svenska marknaden var Skoda Enyaq som släpptes 2021. Det som var mest unikt med den bilen var den då långa räckvidden på strax över 50 mil.
Smart är ett tyskt bilmärke som tillverkar mindre bilar som anpassats för att fungera särskilt bra i stadsmiljö. Deras första elbil på den svenska marknaden var Smart #1 som släpptes 2023.
Sono är ett tyskt teknikföretag som hade planer på att släppa en elbil med solcellspaneler på taket som skulle klara av att ladda bilen. Företaget samlade 2016 in över 2 miljoner euro via crowdfunding. Förhoppningen var att kunna lansera bilen globalt, så även i Sverige.
Bilen, som gick under namnet Sono Sion, kommer inte färdigställas av Sono. Sono sa 2023 att de kommer sälja av allt som har med bilen att göra till ett företag med kompetens och kunnande nog att klara av att färdigställa projektet.
Den bästa utgången är att ett etablerat bilmärke köper upp all hård- och mjukvara som hör till bilen och lanserar den under egen flagg. Förhoppningar om en sverigelansering finns alltså, även om saker och ting ser dystert ut idag.
SsangYong är ett koreanskt bilmärke som främst fokuserar på att tillverka SUV-modeller. Bilföretagets första elbil i Sverige var SsangYong Korando E-Motion som släpptes 2022.
Tesla är ett amerikanskt elbilsföretag som förutom bilar även säljer solcellslösningar och solcellsbatterier. Rent subjektivt vill jag säga att Tesla är världens mest innovativa elbilsföretag. De skriver på sin webbsida att de har som målsättning att lösa klimatkrisen, och alltså inte bara att tjäna pengar.
Ett bevis på att den inställningen stämmer överens med verkligheten är att de 2014 gav bort viktiga elbilspatent till alla konkurrenter som ville ha dem. Detta för att grundaren Elon Musk tyckte att Tesla själva inte kunde tillverka tillräckligt med elbilar för att genomföra en grön omställning från fossilbilar till elbilar inom en rimlig tid.
Teslas första massproducerade bil på den svenska marknaden var Tesla Model S. Efter många förseningar lanserades Model S i Sverige 2013.
Bilens teknik var för sin tid helt banbrytande, och den modellen har tillsammans med andra bilmodeller i Teslas fordonsflotta vunnit många prestigefyllda priser. Tidningen Time Magazine har utnämnt Tesla Model 3 som en av 2010-talets bästa produkter, alla kategorier.
Japanska Toyota är med sin tillverkning på omkring 10 miljoner bilar per år en av världens största bilmärken. Denna biltillverkare är känd för att ha tillverkat elhybriden Toyota Prius som var särskilt populär i Sverige i början av 2000-talet.
Den första bilen från Toyota med 100 % eldrift var transportbilen Toyota PROACE. Den modellen släpptes i Sverige 2021 och följdes av SUV-modellen Toyota BZ4X som släpptes året efter.
Volkswagen är en tysk biltillverkare som tillverkar omkring 11 miljoner bilar per år. De äger också bilmärkena Skoda, Seat, Cupra, Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche och Ducati.
De första elbilarna från Volkswagen på den svenska marknaden var Volkswagen ID.3 och ID.4. De släpptes 2021. Året efter släpptes Volkswagen ID.5 och minibussen Volkswagen ID. Buzz.
Volvo Cars, som tillverkar personbilar är själsligt ett svenskt bilmärke även om det ägs av kinesiska Geely. Volvos första elbil kom till Sverige år 2021 i form av Volvo C40 Recharge. Året efter släpptes Volvo EX90 och Volvo XC40 Recharge.
Xpeng är en kinesisk elbilstillverkare vars första bilar på den svenska marknaden är Xpeng P5 och P7. De ska släppas år 2024 och finns att provköra och boka i bland annat Stockholm och Malmö.